en / pl

Obrazy ze Wschodu

koncert nr 54

Wykonawcy

  • Geister Duo
    • David Salmon fortepian
    • Manuel Vieillard fortepian

Program

Robert Schumann Bilder aus Osten (Obrazy ze Wschodu) op. 66 na cztery ręce [22’]
I. Lebhaft
II. Nicht schnell und sehr gesangvoll zu spielen
III. Im Volkston
IV. Nicht schnell
V. Lebhaft
VI. Reuig andächtig
Antonín Dvořák Ze Šumavy (Z czeskiego lasu) op. 68 na cztery ręce (wybór) [15’]
I. Na přástkách (W przędzalni): Allegro molto
II. Klid (Cisza leśna): Lento e molto cantabile
III. Z bouřlivých dob (Z trudnych czasów): Allegro con fuoco

Opis koncertu

Jeszcze za czasów Johanna Sebastiana Bacha klawiatura fortepianu była zbyt krótka, by zmieściło się przy niej dwoje pianistów. Przemysł instrumentalny rozwijał się jednak prężnie i już klasycy wiedeńscy mogli śmiało sięgać po to rozwiązanie. Stało się ono popularne około 1770 roku. Wolfgang Amadeusz Mozart był jednym z pierwszych, którzy skomponowali utwór na cztery ręce – pisał duety dla siebie i ukochanej siostry Nannerl. Ale dopiero romantyzm pokazał, jak szerokie możliwości dynamiczne, fakturalne i wyrazowe pozwala osiągnąć ten specyficzny rodzaj obsady.

W kompozycjach Roberta Schumana i Antonína Dvořáka para pianistów przemawia jednym głosem niczym podmiot liryczny snujący opowieść. Obaj kompozytorzy wychodzą przy tym poza czysto dźwiękowe znaczenie muzyki. Niemiecki twórca nasycił swój cykl miniatur poetyckimi odniesieniami – inspiracją podczas pisania stały się dla niego tłumaczenia arabskich makam Al-Haririego, rymowanych opowieści z egzotycznego świata. Zaś czeski kompozytor w opusie 68 powraca wspomnieniami do ukochanych miejsc w rodzimej krainie, starając się w muzyce uchwycić i odmalować ich charakter.

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)