en / pl

Alexander Liebreich

dyrygent

fot. Sammy Hart

W sezonie 2018/2019 Alexander Liebreich objął stanowisko głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego Praskiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej. Od roku 2012 do końca sezonu 2018/2019 pełnił stanowisko głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W 2014 roku zainaugurował działalność nowej sali koncertowej w siedzibie orkiestry w Katowicach i poprowadził II Koncert Fortepianowy Brahmsa z udziałem Kristiana Zimermana. W ramach współpracy z orkiestrą i wytwórnią Accentus Music ukazały się jego nagrania polskich dzieł, w szczególności kompozycji Witolda Lutosławskiego. Ich trzecie wydawnictwo płytowe z utworami Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego zostało uhonorowane nagrodą International Classical Music Awards 2017 w kategorii „Najlepsza kolekcja”.

W 2018 roku objął funkcję dyrektora artystycznego Richard Strauss Festival w Garmisch-Partenkirchen i wraz z Orkiestrą Akademie für Alte Musik Berlin oraz Chor des Bayerischen Rundfunks zainaugurował jego pierwszą edycję. Jest także przewodniczącym Towarzystwa Richarda Straussa, jako następca Wolfganga Sawallischa i Brigitte Fassbaender. Będzie pełnić tę funkcję do roku 2023.

W latach 2015–2018 był dyrektorem artystycznym Festiwalu „Katowice Kultura Natura”. W tym czasie festiwal gościł najlepsze europejskie orkiestry, zespoły i solistów, takie jak Mahler Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra, Tonhalle Orchestra Zürich i Akademie für Alte Musik Berlin, Leif Ove Ansdnes, András Schiff, Bejun Mehta, Stefano Bollani, Artemis Quartett i Quatuor Ebène.

W latach 2006–2016 Alexander Liebreich pełnił funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Monachijskiej Orkiestry Kameralnej. Ich pierwsze wspólne wydawnictwo płytowe (styczeń 2008) zawierało utwory Josepha Haydna oraz Isanga Yuna i zdobyło uznanie krytyków. Najnowszy album z Requiem T. Mansuriana (ECM), powstały we współpracy z RIAS Kammerchor i wydany nakładem CM Classics, uzyskał nominacje do nagród International Classical Music Awards 2018 i Grammy 2018 w kategorii „Muzyka współczesna”.

Jako jeden z czołowych niemieckich dyrygentów, Alexander Liebreich koncertuje na całym świecie. Artysta występował gościnnie z wieloma renomowanymi orkiestrami, takimi jak Concertgebouw Orchestra, Orchestre National de Belgique, BBC Symphony Orchestra, Radio Symphony Orchestra Berlin, Munich Philharmonic, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo, Dresden Philharmonic, St. Petersburg Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Luxembourg, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra czy Tonhalle Orchestra Zürich. Do niedawnych i przyszłych występów należą debiuty z Japan Philharmonic Orchestra, Oregon Symphony Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Singapore Symphony Orchestra, Taipei Symphony Orchestra, Orquesta de Valencia, Orquesta Sinfónica de Castilla y León oraz Kyoto Symphony Orchestra. Współpracuje z tak wybitnymi solistami jak Lisa Batiashvili, Krystian Zimerman, Frank Peter Zimmermann, Gautier Capuçon, Alban Gerhardt, Leila Josefowicz i Isabelle Faust.

Oprócz działalności koncertowej i operowej, Liebreich zyskał uznanie dzięki swojej niezwykłej inicjatywie w realizacji nietypowych projektów. W 2011 roku został pierwszym europejskim dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Tongyeong w Korei Południowej, jednego z największych i najważniejszych festiwali w Azji. W celu wspierania międzykulturowej wymiany, wdrożył projekt „east-west-residence-programme” i zaprosił do Korei Południowej takich artystów jak Heiner Goebbels, Unsuk Chin, Martin Grubinger, Toshio Hosokawa czy Beat Furrer. W październiku 2016 roku Bawarskie Ministerstwo Edukacji, Kultury, Nauki i Sztuki ogłosiło, że Alexander Liebreich jest laureatem nagrody specjalnej Bavarian Culture Prize.

Alexander Liebreich urodził się w Regensburgu, studiował w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz w Mozarteum w Salzburgu, a pierwsze doświadczenia artystyczne zdobywał u Michaela Gielena i Nikolausa Harnoncourta. Istotny wpływ wywarł na niego jego mentor Claudio Abbado, który zaprosił go do współpracy i asystowania przy występach Filharmoników Berlińskich w Salzburger Osterfestspiele oraz Gustav-Mahler-Jugend Orchestra w Bolzano.