en / pl

Jonas Vitaud

fortepian

«Inteligentna muzykalność Vitauda, jego solidna technika i dopracowane brzmienie robią wrażenie…»

Gramophone

« …Vitaud posiada technikę, która pozwala mu osiągnąć pełnię ekspresji, od gniewnego heroizmu aż po pełen napięcia światłocień… » BBC music magazine

Jonas Vitaud urodził się w 1980 roku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat, a na organach, jedenastu. Jako uczeń Brigitte Engerer, Jeana Koernera i Christiana Ivaldiego otrzyma cztery pierwsze nagrody (fortepian, kameralistyka, akompaniament fortepianowy, harmonia) w Konserwatorium Paryskim, a następnie zdobywał nagrody na licznych międzynarodowych konkursach (Lyon, ARD-Musikwetteberb w Monachium, Triest, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Beethovena w Wiedniu), zarówno jako solista, jak i kameralista.

Jonas Vitaud koncertuje solo oraz z towarzyszeniem orkiestr. Jest stałym gościem wielu słynnych festiwali w Europie i na całym świecie, takich jak la Roque d’Anthéron, La Folle Journée w Nantes, Tokio, Jekaterynburgu i Warszawie, Festival de La Chaise-Dieu, festiwal w Goslar, Festiwal Richarda Straussa w Garmisch-Partenkirchen w Niemczech, Autunno Musicale w Caserta we Włoszech, iDans w Istambule, Letni Festiwal w Dubrowniku czy French May w Hongkongu, występował także w galerii Phillips Collection w Waszyngtonie.

Jonas Vitaud występował jako solista z takimi orkiestrami jak Orchestre Symphonique de Mulhouse, Orchestre du Capitole, Orkiestra Filharmonii Morawskiej, Monachijska Orkiestra Radiowa, Praska Radiowa Orkiestra Symfoniczna, Sinfonia Varsovia, Musica Viva w Rosji…

Wyjątkowe miejsce w jego życiu zajmuje również pasja do muzyki kameralnej, którą dzieli ją z takimi wykonawczyniami i wykonawcami jak śpiewaczki Karine Deshayes i Sumi Hwan, wiolonczeliści Victor Julien-Laferrière i Christian-Pierre La Marca, pianista Adam Laloum, klarnecista Raphaël Sévère, skrzypaczka Mi-Sa Yang oraz kwartet Quatuor Zaïde.

Jest również entuzjastą muzyki współczesnej i współpracował z wieloma muzykami, takimi jak Henri Dutilleux, György Kurtag, Philippe Hersant czy Yann Robin, którzy byli dla niego wielką inspiracją i wspierali jego rozwój artystyczny.

Jako entuzjasta muzyki współczesnej Jonas Vitaud współpracował z takimi mistrzami jak Henri Dutilleux, Thierry Escaich, György Kurtág, Philippe Hersant czy Yann Robin. Dzięki wspólnym projektom, zwłaszcza na festiwalu Musique sur Ciel w Cordes, miał szansę zmierzyć się z różnymi najnowszymi trendami muzycznymi i rozwinąć swoją wyobraźnię.

W 2019 roku Jonas Vitaud wyda dwa albumy w wytwórniach MIRARE i ALPHA CLASSICS, pierwszy z nich, nagrany w duecie z Mi-Sa Yang, będzie zawierać sonaty fortepianowe i skrzypcowe Mozarta, a drugi, nagrany z wiolonczelistą Victorem Julienem-Laferrière’em, prezentuje repertuar rosyjski.

Jego pierwszy solowy album z muzyką Brahmsa dla Orchid Classics został ciepło przyjęty przez krytykę (nagroda Supersonic Pizzicato, 4* w BBC Music Magazine, etc.). W 2016 roku wydał w wytwórni Mirare płytę z utworami Czajkowskiego, Pory RokuWielka Sonata, op.37, która otrzymała nagrodę 5 de Diapason.

Jego solowy album z muzyką Dutilleux i Liszta dla wytwórni NoMadMusic również otrzymał doskonałe recenzje i zdobył Grand Prix Académie Charles Cros w kategorii solowe nagranie instrumentalne, a także nagrody Choc de Classica i 5 de Diapason. W październiku 2018 roku, z okazji stulecia śmierci Debussy’ego, Jonas Vitaud wydał w wytwórni Mirare podwójny album poświęcony wczesnej twórczości kompozytora. To oryginalny, ambitny projekt prezentujący mniej znaną stronę Debussy’ego.

Jonas Vitaud od 2013 roku uczy w Konserwatorium Paryskim, obecnie jest adiunktem w klasie fortepianu Marie-Josèphe Jude. Jest artystą-rezydentem w Fundacji Singer-Polignac (www. singerpolignac.org).