pl / en

Liya Petrova

skrzypce

fot. Marco Borggreve

Ceniona ze względu na swą „wrodzoną wirtuozerię” („The Strad”), „wyjątkową różnorodność dźwiękową” („Gramophone”) oraz „wspaniałe brzmienie i frazowanie o majestatycznej rozpiętości” („The Sunday Times”). Zaistniała na scenie międzynarodowej w roku 2016 wygrywając Pierwszą Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Carla Nielsena w Danii. Występowała jako solistka z wieloma wybitnymi orkiestrami, takimi jak Orchestre de Paris, Orkiestra Filharmoniczna Radio France, londyńska Royal Philharmonic Orchestra, Orchestre National de Lyon, Orchestre National Bordeaux-Aquitaine, Staatskapelle Weimar, Orkiestra Filharmonii Kansai w Osace. Grała pod batutą Stanislasa Kochanovsky’ego, Elima Chana, Duncana Warda, Krzysztofa Pendereckiego, Nikolaja Szepsa-Znaidera, Diego Fasolisa czy Jean-Jacques’a Kantorowa. Gości na licznych festiwalach, m.in. Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Musik Festival, Festival Radio France Montpellier, Międzynarodowym Festiwalu w La Roque d’Anthéron, Festival de Musique de Menton, La Grange de Meslay, Festiwalu Wielkanocnym w Aix-en-Provence oraz Rencontres Musicales d’Évian. Regularnie występuje z takimi pianistami, jak Alexandre Kantorow, Beatrice Rana, Éric Le Sage i Adam Laloum, a także wiolonczelistami, takimi jak Pablo Ferrandez, Aurélien Pascal czy Bruno Philippe. Ma również na koncie współpracę z Marthą Argerich, Emmanuelem Pahudem, Paulem Meyerem, Lisą Berthaud, Daishinem Kashimoto, Jurijem Baszmietem, Mischą Maiskym, Iwrim Gitlisem, Augustinem Dumayem, Renaudem Capuçonem oraz Nicholasem Angelichem. Wiosną 2020 roku, podczas pierwszego lockdownu, powołała do życia festiwal muzyki kameralnej La Musikfest Parisienne w paryskiej sali koncertowej Cortot. Jego pierwsza edycja, która odbyła się wyłącznie online, odniosła wielki sukces. Podczas trzeciej edycji, w maju 2022 roku, festiwal gościł plejadę wybitnych muzyków, takich jak Alexandre Kantorow, Beatrice Rana, Emmanuel Pahud, Éric Le Sage, Daishin Kashimoto i Paul Meyer. W tym samym roku wraz z dwojgiem przyjaciół, Alexandrem Kantorowem i Aurélienem Pascalem, Liya Petrova stworzyła festiwal Les Rencontres Musicales de Nîmes, w którym trio sprawuje dyrekcję artystyczną. Na początku 2020 roku artystka nagrała we współpracy z pianistą Borisem Kusnezowem pierwszy album dla wytwórni Mirare z muzyką Beethovena, Barbera i Brittena. Rok później kolejny album z Koncertem skrzypcowym Beethovena i VII Koncertem Mozarta nagrany z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jean-Jacques Kantorowa spotkał się z jednogłośnym uznaniem ze strony krytyki. Urodzona w Bułgarii w rodzinie muzyków, Liya Petrova kształciła się pod okiem Augustina Dumaya w La Chapelle Musicale Reine Elisabeth, Antje Weithaas w berlińskiej Hochschule für Musik Hans Eisler, a także Renauda Capuçona w Haute École de Musique w Lozannie. Gra na wspaniałych skrzypcach Helios wyprodukowanych w 1735 roku w Cremonie w pracowni lutniczej Carla Bergonziego, kontynuatora szkoły Stradivariego, wypożyczonych dzięki uprzejmości Xaviera i Joséphine Moreno.