en / pl

Lutosławski Piano Duo

zespół

fot Ksawery Zamoyski

Założony w 1999 roku Lutosławski Piano Duo zyskał reputację jednego z czołowych duetów fortepianowych na świecie. Laureaci nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020, przyznawanej przez polskie środowisko muzyczne – za niestandardowość, śmiałość programową i znakomitą klasę interpretacji utworów różnych muzycznych epok, w tym najnowszych. Swą wspólną drogę artystyczną, pianiści Emilia Sitarz Bartek Wąsik rozpoczęli pod opieką prof. Krystyny Borucińskiej i prof. Jerzego Marchwińskiego. Wielki wpływ na pianistów wywarła współpraca z wybitnym izraelskim duetem fortepianowym – Brachą Eden i Alexandrem Tamirem, a inspiracja tym zespołem trwa po dziś dzień. Są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i prof. Bronisławy Kawalli, oraz Hochschule für Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej Hansa-Petera i Volkera Stenzl.


Lutosławski Piano Duo jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów w Grecji – Grand Prix (2000), Polsce – III nagroda na 2. Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych (2002), Laureaci Estrady Młodych i Nagroda im. Jerzego Waldorffa (2005), I nagroda i Nagroda im. Marka Stachowskiego na 10. Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki w Krakowie (2006), na Litwie – Grand Prix i Nagroda im. Franza Schuberta (2004), w Czechach – III nagroda na 13. Międzynarodowym Konkursie im. Franza Schuberta (2003) i we Włoszech – Nagroda Specjalna im. Gioacinto Scelsi (2005), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Valentino Bucchiego w Rzymie (2009). Pianiści kilkakrotnie byli stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury oraz laureatami programu stypendialnego Młoda Polska.


Lutosławski Piano Duo zyskuje przychylne głosy krytyków i publiczności, czego potwierdzeniem są liczne zaproszenia na festiwale, m.in. Warszawska Jesień, Muzyka na Szczytach, Festiwal Polskiego Radia, Festiwal Nowa Tradycja, Kwartesencja, Musica Polonica Nova, Kody, Sacrum Profanum, festiwale pianistyczne w Antoninie i Słupsku. Występowali w większości krajów europejskich, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie i Azji (Chiny, Japonia). Współpracowali m. in. z orkiestrami Aukso, Filharmonii Narodowej, Polskiej Orkiestry Radiowej, NOSPR, Leopoldinum pod batutą Łukasza Borowicza, Szymona Bywalca, Jerzego Maksymiuka, Jacka Rogali, Marka Mosia.


W roku 2006 pianiści rozpoczęli współpracę z duetem perkusyjnym Hob-beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Jako kwartet o nazwie
Kwadrofonik wykonują muzykę ubiegłego wieku i czasów najnowszych oraz własne opracowania polskich pieśni i tańców ludowych. Swoje aranżacje utworów Fryderyka Chopina mieli okazję prezentować we wrześniu 2010 roku w nowojorskiej Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall. W maju 2011 podczas debiutu w Filharmonii Berlińskiej wykonali m. in. własną transkrypcję „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję. W roku 2014 za swoje działania zostali uhonorowani Paszportem Polityki.


W 2007 roku, nakładem Polskiego Radia, ukazała się debiutancka płyta duetu (zawierająca utwory Lutosławskiego, Poulenca, Strawińskiego i Kagela) uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2008 za najlepsze nagranie muzyki kameralnej. W 2008 roku powstała płyta Folklove zespołu Kwadrofonik, uhonorowana w 2009 roku Folkowym Fonogramem Roku. W roku 2013 swoją premierę fonogra
ficzną (Sony Music Polska) miał wspólny projekt zespołu Kwadrofonik i Doroty Miśkiewicz: Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci. Album zdobył status Złotej Płyty.


W roku 2014 jako pierwsi pianiści europejscy nagrali utwory na dwa i cztery fortepiany Juliusa Eastmana (razem z Joanną Dudą i Mischą Kozłowskim) i Tomasza Sikorskiego. Album
Unchained ukazał się w wydawnictwie Bôłt Records. Rok 2015 przyniósł premierę albumu Requiem ludowe – będącego efektem współpracy zespołu Kwadrofonik i Adama Struga – uhonorowanego Folkowym Fonogramem Roku. W roku 2020 swoją premierę miał album „Astronomia poety. Baczyński”, który nagrali z Melą Koteluk.


W roku 2019 pianiści zrealizowali projekt „Wolny koncert”, czyli cykl zagranicznych recitali, na których przybliżali działalność duetu fortepianowego Lutosławski – Panufnik w okupowanej Warszawie. Próba odtworzenia tych wojennych recitali spotkała się z dużym zainteresowaniem, szczególnie na zagranicznych festiwalach m. in. w Bułgarii (sofijska Filharmonia), Wielkiej Brytanii (Two Moors Festival), Portugalii (Gulbenkian Auditorium w Lizbonie) czy USA (Kennedy Center w Waszyngtonie).


Pianiści są pomysłodawcami i organizatorami cykli muzycznych „Słuchy” i „Pianokrąg”, które odbywają się w warszawskiej Królikarni. W roku 2020 w ramach programu stypendialnego „Kultura w sieci” przygotowali serię wykładów i koncertów „Włącz duet”, poświęconych arcydziełom literatury duetowej, które w atrakcyjny sposób przybliżają słuchaczom jak i początkującym melomanom.


Możliwość stałego rozwoju artystycznego w jednym zespole zaowocowała niezwykłym zgraniem pianistów, odnalezieniem wspólnych barw i artykulacji, a także bogatym, stale rozszerzanym repertuarem obejmującym w chwili obecnej około 100 utworów – od epoki baroku do czasów najnowszych, a wśród nich wiele prawykonań i autorskich transkrypcji utworów symfonicznych.