Zespół powołany do życia w 2017 roku przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Ten jedyny w swoim rodzaju zestaw instrumentów umożliwił muzykom wykreowanie wyjątkowego brzmienia zespołu, które stało się wyznacznikiem stylu i unikalną cechą Bastardy.
W krótkim czasie Trio wykształciło własny język muzyczny, który stał się narzędziem do przetwarzania i komponowania nowej muzyki, czerpiącej inspiracje z wielu intrygujących źródeł – od średniowiecznej i renesansowej polifonii, poprzez XIX-wieczne chasydzkie Niguny, po muzykę tradycyjną z różnych zakątków świata (Portugalia, Polska, Litwa, Białoruś). Te zróżnicowane gatunki i teksty kultury stają się dla Bastardy jedynie puntem wyjścia do własnych kompozycji i improwizacji, wczesnobarokowa metoda “alla bastarda” zostaje użyta w całkowicie nowym kontekście. W ten sposób muzyczne tradycje minionych epok płynnie przekształcają się w oryginalną, bardzo osobistą i na wskroś współczesną wypowiedź artystyczną. Sukces pierwszych trzech albumów nagranych w trio sprawił, że Bastarda stała się jednym z najciekawszych zespołów kameralnych na polskiej scenie muzycznej. Kolejne cztery albumy to seria wyjątkowych współprac Tria z artystami z Polski i zagranicy (m.in. zespół Sutari, holenderska orkiestra Holland Baroque, czy portugalski wokalista Joao de Suousa) – również bardzo dobrze odebranych przez krytykę i słuchaczy.
W ostatnich latach zespół tworzył także nowe programy, komponowane specjalnie na zamówienie festiwali (m.in.Warszawska Jesień, Unsound Festival, Festiwal Kultury Żydowskiej w Grodzisku Maz.) oraz instytucji kultury (program “Polscy kompozytorzy muzyki filmowej” przygotowany na 85-lecie radiowej Dwójki, czy “Faraon” zrealizowany dla FINA). Za muzykę do słuchowiska „Krakus” C.K.Norwida w reżyserii D.Błaszczyka Bastarda otrzymała Nagrodę im.J.Hajduna na XXI Festiwalu DWA TEATRY Zamość 2022. Trio doceniane jest również na arenie międzynarodowej. Już po wydaniu pierwszej płyty zespół zaproszony został jako partner międzynarodowego projektu badawczego HERA “Sound Memories. The Musical Past in Late – Medieval and Early Modern Europe” – realizowanego przez wiodące europejskie Uniwersytety. Niewątpliwym sukcesem jest także wydanie płyty w renomowanej wytwórni Pentatone i związane z tym wydawnictwem trasy koncertowe w Holandii (występy w tak prestiżowych miejscach jak m.in. Het Concertgebouw w Amsterdamie). Wydawniczo i środowiskowo grupa związana jest z wytwórnią Lado ABC oraz Audio Cave.