Wykonawcy
- Geister Duo
- David Salmon fortepian
- Manuel Vieillard fortepian
- Gabriel Michaud perkusja
- Karol Krasiński perkusja
Program
Siergiej Rachmaninow I Suita g-moll Fantaisie-tableaux (Fantazja-obrazy) op. 5 na dwa fortepiany
I. Barcarolle (Barkarola): Allegretto
II. La nuit… L’amour… (Noc… miłość…): Adagio sostenuto
III. Les Larmes (Łzy): Largo di molto
IV. Pâques (Wielkanoc): Allegro maestoso
Béla Bartók Sonata na dwa fortepiany i perkusję BB.115 [30’]
I. Assai lento – Allegro molto
II. Lento, ma non troppo
III. Allegro non troppo
Opis koncertu
Fortepian jest nie tylko największym, ale i najbardziej wszechstronnym instrumentem orkiestry. Potrafi śpiewać liryczne kantyleny, dopowiadać malarskie tło, brzmieć groźnie jak potężny chór lub czarować subtelnym wdziękiem niczym baletnica. Dwa fortepiany tylko zwiększają ten artystyczny potencjał, a I Suita g-moll Siergieja Rachmaninowa pozwala się w nim rozsmakować. Usłyszymy w niej i bajecznie lekki migotliwy taniec (Barcarolle), i rozmarzoną wizję romantycznej nocy (La nuit… L’amour…). Z kolei cichy głęboki smutek trzeciej części kontrastuje z podniosłym dramatyzmem finału.
O ile Rachmaninow oddziałuje na uczucia i wyobraźnię za pomocą muzycznych obrazów, tak muzyka Béli Bartóka przemawia wprost do pierwotnych instynktów. Węgierski kompozytor odkrył nieznane wcześniej oblicze fortepianu, który w jego kompozycjach staje się jednym z najwspanialszych instrumentów perkusyjnych. Żywiołowy, inspirowany folklorem i pogańskimi obrzędami styl muzyki Bartóka określa się mianem „barbaryzmu”. Węgierski kompozytor sięga w nim do rodzimych korzeni i tego, co pierwotne w każdej kulturze – energii, pulsu i rytmu.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)