pl / en

Gitarowa odyseja kosmiczna – koncert wyprzedany!

koncert nr 41

Wykonawcy

Program

Astor Piazzolla Milonga del Angel [4’]
Marco Pereira Bate-coxa [4’]
Stephane Grappelli Les valseuses [3’]
Thibault Cauvin
Jeux Interdits II (Zakazane zabawy II) [4’]
Bach autrement I (inspirowane Preludium C-dur z I tomu Das wolhtemperierte Klavier BWV 846) [3’]
Bach autrement II (inspirowane Preludium z I Suity wiolonczelowej G-dur BWV 1007) [3’]
Bach autrement III (inspirowane Preludium BWV 855a) [3’]
Mathias Duplessy Chevauchée celeste (Niebiańska przejażdżka) [5’]
Sébastien Vachez Raga du soir (Wieczorna raga) [4’]

Opis koncertu

  • Gitarzyści klasyczni nie mają łatwego życia. Co prawda repertuar na ich instrument istnieje – od klasycznych sonat po utwory dwudziestowieczne i współczesne, ale jest go znacznie mniej niż na wiele innych instrumentów. Często więc sięga się po transkrypcje kompozycji fortepianowych czy na inne składy. W recitalu Thibaulta Cauvina usłyszymy więc zarówno kompozycje od początku myślane na gitarę: Bate-coxa Marca Pereiry czy Raga du soir Sébastiena Vacheza, ale i takie, które możemy znać z innych wersji, nawet zespołowych: Milonga del Angel Astora Piazzolli, Les valseuses Stephane’a Grappellego czy Chevauchée celeste Mathiasa Duplessy’ego.

Niekiedy kompozytorzy idą nawet dalej, pisząc utwory „w odpowiedzi na”. Cauvin w ten sposób prowadzi muzyczny dialog z mistrzem Johannem Sebastianem Bachem. W utworach Bach autrement („Bach inaczej”) nie tyle wykonuje, ile rozwija własne myśli z Bachowskich słynnych pierwowzorów.

Gitara jest też stosunkowo cichym instrumentem i najlepiej brzmi solo, bez konkurencji, która mogłaby ją zagłuszyć. Nawet w większej sali potrafi więc stworzyć wrażenie kameralności i intymności, do których Bach autrement doskonale pasują.

Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”