Wykonawcy
- Marcin Masecki fortepian
Program
Początki:
Scott Joplin Elite Syncopations
Skip James Devil Got My Woman
William Christopher Handy Memphis Blues
1920:
James P. Johnson The Charleston
Fats Waller Ain’t Misbehavin’
Duke Ellington It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing
1930:
George Gershwin Embraceable You
Frank Churchill Someday My Prince Will Come
Duke Ellington Caravan
1940:
Charlie Parker Donna Lee
Thelonious Monk Ruby, My Dear
Dizzy Gillespie A Night in Tunisia
Opis koncertu
Na początku był ragtime. Lekka, taneczna forma z nieregularnie „poszarpanym”, czyli synkopowanym rytmem, której przemożny potencjał jeszcze pod koniec XIX wieku odkrył Scott Joplin. Ów syn byłego niewolnika, zakorzeniony w kulturze afroamerykańskiej i rozkochany w europejskiej klasyce, w fantastyczny sposób zintegrował te dwa bieguny w nowy rodzaj muzyki. Między jego kompozycjami, w których swobodne figuracje oparte są zawsze na marszowym basie, a swingującą jazzową improwizacją z połowy wieku, musiało minąć jeszcze trochę czasu.
Późniejsze lata przyniosły rozkwit rozmaitych stylów. Jazz nowoorleański z pierwszej dekady XX wieku stanowi nigdy nie starzejący się klasyk, w którym powtarzanej stale rytmicznej formule towarzyszą imponujące solowe popisy członków zespołu. Rola solistów wzrosła jeszcze silniej w jazzie chicagowskim, a kolejny krok to dixieland, czyli barwne równoczesne improwizacje do granego w tym samym czasie przez jednego muzyka tematu. Aż nadeszła era tanecznego swingu i popularności big bandów, zaś bezpośredni impuls do rozwoju nowoczesnego jazzu dał bebop, błyskotliwy styl wolności i bogactwa rytmicznego. A to jeszcze nie koniec.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)