en / pl

KONCERT WYPRZEDANY! Na początku był blues

koncert nr 50

Wykonawcy

Program

Sammy Nestico The Queen Bee [5’]
Irving Mills St. James Infirmary [5’]
Henryk Kuźniak Ragtime z filmu Vabank [4’]
Glenn Miller Pennsylvania 6-5000 [4’]
Louis Prima Sing, Sing, Sing [4’]
Cole Porter/Artie Shaw Begin the Beguine [4’]
Billy Strayhorn/Duke Ellington Take the “A” Train [3’]
Cole Porter Love for Sale z musicalu The New Yorkers [5’]
Andy Weiner Cruisin’ for a Bluesin’ [7’]

Opis koncertu

Czas wrzucić na luz i dać porwać soczystym brzmieniom big bandu! Czas przenieść się blisko sto lat wstecz do amerykańskich dusznych kin i knajp wypełnionych wolnością, okrzykami i papierosowym dymem. Zapisane w dźwiękach początki jazzu i blues’a to jednak nie tylko fantastyczne rytmy i niebanalne harmonie, ale i kawał historii. To tradycyjny spiritual When the Saints Go Marchin’ In, klasyczne już dziś standardy jazzowe, jak tęskne pożegnanie ukochanej w Szpitalu Świętego Jakuba (St. James Infirmary), które w latach dwudziestych intonował Louis Armstrong, a także hymn na cześć nowo powstałej w 1936 roku linii kolejowej łączącej Brooklyn z Manhattanem (Take the “A” Train). W muzyce przetrwała atmosfera gwarnej nowojorskiej Café Rouge (Pensylvania 6-5000) oraz dancingów ze swingiem (Sing, Sing, Sing), na punkcie których oszalała amerykańska młodzież lat trzydziestych i czterdziestych.

Jazz błyskawicznie zawładnął sceną Broadwayu i rynkiem kinematograficznym – tytułowa piosenka z musicalu Lady, Be Good!, w którym ubogie rodzeństwo walczy o miłość i marzenia, stała się hitem tuż po premierze w 1924 roku. Ale ten gatunek muzyki świetnie sprawdził się również w produkcjach, którym daleko do romantycznej wizji świata. Wśród nich znajdzie się Hot Honey Rag, czyli finałowy „duet morderczyń” – bohaterek sławnego musicalu Chicago oraz pieśń prostytutki Love for Sale, która przyczyniła się początkowych kontrowersji wokół musicalu The New Yorkers.

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)