Wykonawcy
- Hanna Bayodi-Hirt sopran
- Barbora Kabatkova sopran
- Margarita Slepakova alt
- Olivier Coiffet tenor
- Piotr Pieron bas
- Furio Zanasi bas
- Ricercar Consort
- Augustin Lusson skrzypce
- Jérôme van Waerbeke skrzypce
- Anna Pokrzywińska altówka (koncert nr 23)
- Miriam Shalinsky violone
- Julien Wolfs klawesyn (koncert nr 23) / pozytyw organowy (nr 36)
- Daniel Zapico teorba
- Philippe Pierlot viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Program
Claudio Monteverdi VIII Księga madrygałów (wybór)
Il lamento della ninfa (Lament nimfy) SV 163 (sł. Ottavio Rinuccini) [7’]
Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Walka Tankreda i Kloryndy) SV 153 (sł. Torquato Tasso) [20’]
Hor che’l ciel e la terra e‘l vento tace (W tej cichej w niebie i na ziemi porze) SV 147 (sł. Francesco Petrarca) [9’]
Opis koncertu
Koncert Ricercar Consort *Philippe Pierlot realizowany jest dzięki wsparciu Wallonie-Brussels International
Choć tytuł VIII Księgi Claudia Monteverdiego (wydanej w 1638 roku) wskazuje, że zawiera on madrygały, to kompozycje w niej zawarte bardzo się od siebie różnią. Świetnie pokazuje to zestawienie Hor che’l ciel e la terra, Lamentu Nimfy oraz Walki Tankreda z Kloryndą – wszystkich do słów pierwszej klasy włoskich poetów.
Pierwsze z dzieł przypomina madrygał w stylu, który powoli zaczynał wychodzić z mody na początku XVII wieku. Jest dwuczęściowy, przeznaczony na sześć głosów i zbudowany ze skontrastowanych odcinków. Z bardziej nowoczesnych środków Monteverdi do zespołu wokalnego dodał instrumenty.
Lament Nimfy to niewielka scena dramatyczna, w której trzygłosowy męski zespół komentuje sytuację porzuconej kobiety (powtarzając na przykład miserella – „biedna”), a ona sama skarży się na kochanka, który ją zdradził.
Combattimento… zaś to już cała sceniczna historia. Kompozytor sięgnął po tragiczny epizod z Jerozolimy wyzwolonej Tassa. Chrześcijański rycerz Tankred zakochuje się z wzajemnością w muzułmance i przeciwniczce w wojnie – Kloryndzie. Ta wyżej stawia honor niż miłość i w męskim przebraniu pojedynkuje się z ukochanym. Przegrywa i umiera, przed śmiercią wyjawiając swoją tożsamość i prosząc o chrzest.
Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”