en / pl

Powinność i przeznaczenie – bilety wyprzedane!

koncert nr 3

Wykonawcy

Program

Borys Latoszyński Ballada symfoniczna Grażyna op. 58 [19’]
Francis Poulenc
 Sinfonietta [30’]
I. Allegro con fuoco
II. Molto vivace
III. Andante cantabile
IV. Finale. Prestissimo et très ga
César Franck Poemat symfoniczny Le chasseur maudit [15’]

Opis koncertu

BILETY WYPRZEDANE!

Ballada symfoniczna Grażyna Borysa Latoszyńskiego powstała z okazji setnej rocznicy śmierci Adama Mickiewicza. Kompozycja w późnoromantycznej (mimo że powstała w połowie wieku XX), bogatej orkiestracji odmalowuje najbardziej znaczące momenty poematu, którego kanwą są legendarne walki książąt litewskich z zakonem krzyżackim. Tekst oryginalnego poematu, jak i muzyczna realizacja autorstwa ojca współczesnej muzyki ukraińskiej współbrzmi z „ciemnym” duchem epoki romantycznej, wprowadzonym wcześniej do literatury choćby przez Gottfrieda Augusta Bürgera. Obok najsłynniejszej z jego ballad, Lenory, umuzycznienia doczekał się też Der wilde Jäger (Myśliwiec) w mrocznie zinstrumentowanym poemacie symfonicznym Césara Francka. Utwór zaczyna się sielską wizją niedzielnego poranka na wsi, kiedy bijące dzwony wzywają na mszę. Główny bohater, Książę, nie uszanuje jednak dnia świętego – wyruszy na polowanie, za co tajemniczy głos przeklnie go w lesie, a demony ukarzą za bluźnierstwo. Gonitwa demonicznej hordy jest nawiązaniem do legendy o Dzikim Gonie, znanej współcześnie przede wszystkim z gry o Wiedźminie. Gotycki nastrój tego programu rozjaśni bezpretensjonalna Sinfonietta Francisa Poulenca, kompozytora zdecydowanie późniejszej epoki, której patronuje „klasyczny romantyk” – Felix Mendelssohn. Słychać to zwłaszcza w ogniwie drugim Sinfonietty (Molto vivace), łączącym żartobliwość z tajemniczością w sposób przypominający muzykę niemieckiego „klasycznego romantyka”.

– Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”