en / pl

Późny Schubert – bilety wyprzedane!

koncert nr 2

Wykonawcy

  • Kwartet Modigliani
    • Amaury Coeytaux skrzypce
    • Loïc Rio skrzypce
    • Laurent Marfaing altówka
    • François Kieffer wiolonczela

Program

Franz Schubert XII Kwartet smyczkowy c-moll Quartettsatz D.703 Allegro assai [11’]
Franz Schubert XIV Kwartet smyczkowy d-moll Śmierć i dziewczyna D.810 [40’]
I. Allegro
II. Andante con moto
III. Scherzo. Allegro molto
IV. Presto

Opis koncertu

BILETY WYPRZEDANE!
Czy kompozytorzy, którzy umierają młodo, kiedykolwiek wchodzą w „styl późny”? Mówi się, że dzieła ostatniego okresu twórczości odznaczają się osobnymi jakościami, jakby autorzy wyrażali w nich poczucie bliskiej śmierci.

Franz Schubert żył zaledwie 31 lat. Zmarł w 1828 roku, a o tym, że jego zdrowie się nie poprawi, wiedział już kilka lat wcześniej. Choć najsłynniejszy jego kwartet smyczkowy – d‑moll D. 810 – powstał w 1824 roku, owa aura śmiertelnej choroby daje się w nim wyczuć. Oczywiście wiąże się to również ze źródłem tytułu, pieśnią Śmierć i dziewczyna (sł. Matthias Claudius), której opracowanie stanowi drugie, marszowe ogniwo czteroczęściowej kompozycji. Z kolei Quartettsatz z 1820 roku należy raczej do środkowego etapu twórczości Schuberta, ale ze względu na nietypową, jednoczęściową formę kwartetu (zachowały się szkice drugiej), pozostaje jednym z jego bardziej zagadkowych dzieł. Mniej klarowny w budowie – w porównaniu do innych kwartetów kompozytora – o jakby jaskrawszych kontrastach , określany przez specjalistów  „dekonstrukcjonistycznym esejem”, Quartettsatz zapowiada już późny styl kompozytora.

Schubert żył w cieniu Beethovena i umierając, marzył by być pochowanym obok swego mistrza. Dzielił z nim szczególną admirację do gatunku kwartetu. Ostatnim dziełem, które pragnął usłyszeć przed śmiercią i usłyszał (na pięć dni przed!), było późne op. 131 Ludwiga van Beethovena.

– Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”