en / pl

Szklanne harmoniki kręgi – bilety wyprzedane!

koncert nr 27

Wykonawcy

Program

Franz Schubert Psalm 23 D.706* [5’]
Joseph Haydn Kontredans Hob. IX:29* [2’]
Stanisław Moniuszko Kotylion z II aktu opery Hrabina* [1’]
Stanisław Moniuszko Prząśniczka* [2’]
Wolfgang A. Mozart Adagio c-moll na harmonikę szklaną KV 617a [3’]
Wolfgang A. Mozart Fantazja d-moll KV 397* [6’]
Fryderyk Chopin Galop As-dur Marquis op. posth.* [1’]
Fryderyk Chopin Walc a-moll WN 63* [3’]
Henryk Wieniawski Kujawiak a-moll* [4’]
Franz Schubert Ave Maria op. 52/6 D.839* [3’]
Wolfgang A. Mozart Menuet z Divertimenta B-dur na instrumenty dęte KV 240 (oprac. na harmonikę szklaną, verrofon, altówkę i wiolonczelę Christa i Gerald Schönfeldingerowie) [3’]
Wolfgang A. Mozart Adagio i rondo na harmonikę szklaną, flet, obój, altówkę i wiolonczelę KV 617 [15’]
* oprac. na harmonikę szklaną i verrofon Christa i Gerald Schönfeldingerowie

Opis koncertu

BILETY WYPRZEDANE!

Dawna literatura bywa pełna zagadek – zdarza się, że nie tylko okoliczności i ducha czasów trzeba wyjaśniać współczesnemu czytelnikowi, ale że nawet poszczególne słowa są dla nas niezrozumiałe. Do klasyki tajemniczych wyrazów z twórczości Adama Mickiewicza przeszły „świerzop” i „dzięcielina” z Pana Tadeusza. A czy wiemy czym jest „harmonika szklana”, do gry na której porównuje swoją Wielką improwizację Konrad w Dziadach, części III? Czy wiemy, dlaczego mówi, że „kręci kręgami”?

Harmonika szklana wymyślona została i zdobyła popularność w XVIII wieku. Składa się ze wspomnianych szklanych kręgów, które obraca się pedałem i, dotykając palcem, wprawia w drganie (podobnie w domu można grać na kieliszkach). Na ten rzadki dzisiaj instrument pisywali nawet tak znani kompozytorzy, jak Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Gaetano Donizetti czy Camille Saint-Saëns. Często, ze względu na charakterystyczny ton, stosowali go do celów ilustracyjnych – zwłaszcza w operach. Działanie verrofonu, skonstruowanego w 1983 roku przez Saschę Reckerta, jest podobne – pociera się jednak brzeg pionowo ustawionych szklanych rurek. Instrumenty łączy jasne, świetliste – właśnie szkliste – brzmienie.

– Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”