en / pl

Testament Heiligenstadzki 1802

koncert nr 29

Wykonawcy

Jonas Vitaud fortepian

Program

15 Wariacji i fuga Es-dur na temat własny (Eroica-Variationen) op. 35
Sonata nr 17 fortepianowa d-moll op. 31 nr 2 Burza

Opis koncertu

Heiligenstadt, dziś dzielnica Wiednia, za czasów Beethovena jego podmiejski azyl, w październiku 1802 roku było świadkiem potężnego kryzysu w życiu kompozytora. Co sprawiło, że niespełna 32-latek w pełni sił twórczych napisał list do braci i sam nazwał go testamentem? Źródłem kryzysu mogło być długotrwałe osamotnienie i narastający lęk przed trwałą utratą słuchu. Dość powiedzieć, że Beethoven sugeruje w liście, że tylko jego sztuka powstrzymuje go od kroku ostatecznego. Jednocześnie koniec tego samego roku przynosi wspaniałą II Symfonię, pełną pogodnego nastroju, fortepianowe Wariacje op. 35 na temat ulubionego temat Eroiki  i pierwsze szkice III Symfonii. Program zaproponowany przez francuskiego pianistę Jonasa Vitaud muzycznie ilustruje heiligenstadzkie zmagania Beethovena.