14. Szalone Dni Muzyki „Źródła” – „Daj się porwać żywiołowi dźwięku”
27–29 września 2024

Teatr Wielki – Opera Narodowa (pl. Teatralny 1)
Namiot na pl. Teatralnym
Kościół Środowisk Twórczych (ul. Senatorska 18b)

Sinfonia Varsovia ogłosiła program 14. Festiwalu Szalone Dni Muzyki „Źródła”. 3 dni, 6 scen, 56 koncertów. Polskie premiery. Muzyka klasyczna, tradycyjna, jazzowa, filmowa i dawna. Koncerty symfoniczne, kameralne i recitale, a także wydarzenia z udziałem publiczności i familijne. Wystąpią m.in. Emmanuel Strosser, François Lazarevitch, Raphaël Feuillâtre, Valentine Michaud, Raphaël Sévère i Marcin Masecki, zespoły: Sinfonia Varsovia, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Les Musiciens de Saint-Julien, Quatuor Hermès, Sirba Octet, Geister Duo i Paul Lay Trio. Sprzedaż biletów rusza 1 września.


Temat: Źródła
Zgodnie z hasłem przewodnim edycji – Źródła (fr. Origines) – program festiwalu kierować będzie wyobraźnię publiczności ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej, pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Repertuar sięgnie do wielkich dzieł klasycznego kanonu, utworów „źródłowych” współczesności, które stanowią nieprzebraną kopalnię inspiracji dla kolejnych pokoleń. Publiczność będzie miała okazję także przyjrzeć się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom w muzyce klasycznej i jazzie. Nie zabraknie premier: Quatuor Hermès wystąpi z polską premierą odkrytej niedawno Muzyki na kwartet smyczkowy Leonarda Bernsteina, Paul Lay Trio po raz pierwszy w kraju zaprezentuje projekt Rhapsody in Blue Extended 1924–2024, natomiast koncertowe prawykonanie w Polsce będą miały albumy Tsuzamen Sirba Octet (2023) i The Real John Bull Macieja Skrzeczkowskiego (2024).


Artyści i artystki
Rdzeń festiwalu stanowią koncerty Sinfonii Varsovii, tak w symfonicznej obsadzie, jak i składach kameralnych, m.in. jako Sinfonia Varsovia Wind Quintet & Goście. W koncertach otwarcia i zamknięcia zespół poprowadzi Julien Masmondet, orkiestrą zadyrygują także Jacek Kaspszyk, Aleksandar Marković, a w koncertach familijnych – Grzegorz WierusDaniel Mieczkowski. Zaprezentują się Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Marty KluczyńskiejPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod kierunkiem Alexandra Humali. Wśród solistów i solistek tych koncertów będą Valentine Michaud (saksofon), Raphaël Sévère (klarnet), Emmanuel Strosser (fortepian), Klara Min (fortepian), Marcel Markowski (wiolonczela), Aleksandra Orłowska (sopran) i Hubert Zapiór (baryton). Solowe recitale dadzą François Lazarevitch (dudy), Raphaël Feuillâtre (gitara), Illia Ovcharenko (fortepian), Maciej Frąckiewicz (akordeon) i Maciej Skrzeczkowski (klawesyn).

W koncertach kameralnych wystąpią Quatuor Hermès, Geister Duo, Chopin University Percussion Ensemble, Valentine i Gabriel Michaud, Eva Zavaro, Raphaël Sévère i Emmanuel Strosser, muzykę dawną niekonwencjonalnie przetworzą Les Musiciens de Saint-Julien, po klezmersku, ormiańsku i romsku przygrywać będzie Sirba Octet. Dodatkowo własną historię jazzu zaprezentują Marcin Masecki, Chopin University Big Band i Paul Lay Trio, a autorską mieszankę tego gatunku z polską muzyką ludową pokażą połączone składy Kapeli Maliszów oraz Suferi.

Szalone Dni Muzyki są jedynym w swoim rodzaju festiwalem najlepszych orkiestr młodzieżowych z całej Polski. W tegorocznej edycji Młodzi Wykonawcy wezmą udział w 15 koncertach. Wystąpi łącznie 10 zespołów wytypowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej: 9 orkiestr z Białegostoku, Bytomia, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Radomia, Warszawy, Sosnowca oraz Żor, a także zespół taneczny z warszawskiej szkoły baletowej.


Program edukacyjny
Ścieżka edukacyjna festiwalu obejmie dwa kameralne programy cyklu Smykofonia (0–2, 2–5 lat), dwa koncerty symfoniczne ze Smokiem Bazylkiem (3–8 lat) oraz Panakotą (7+ lat), a także wydarzenia z udziałem publiczności: O clave i źródłach rytmu (9+ lat) prowadzone przez Jerzego RogiewiczaHuberta Zemlera oraz Skarby z Targowiska Instrumentów (12+ lat), podczas którego tradycyjne instrumenty przybliżą ich budowniczy i muzycy.


Nazwy sal
Tradycyjnie każda z festiwalowych scen otrzyma swoją nazwę, która nawiązuje do tematu przewodniego festiwalu. Tym razem będą to nazwy żywiołów, w których greccy filozofowie upatrywali źródeł otaczającej ich rzeczywistości, pierwotnego budulca świata. Ogień będzie patronować Zasceniu, Powietrze – Kościołowi Środowisk Twórczych, Woda – Salom Redutowym, Ziemia – Sali Kameralnej, Eter – Namiotowi na placu Teatralnym, natomiast Sala Moniuszki nosić będzie nazwę Miłości, dodanej do wykazu pradawnych żywiołów przez organizatorów festiwalu.


O festiwalu
Szalone Dni Muzyki są dorocznym festiwalem przełamującym bariery dzielące słuchaczy od muzyki klasycznej. 13 minionych edycji przyciągnęło łącznie ponad 400 tys. słuchaczy i słuchaczek, ponad 10 tys. artystów i artystek, którzy wykonali prawie 800 koncertów. To koronne wydarzenie Sinfonii Varsovii. Nie ma charakteru komercyjnego. Prezentuje muzykę na najwyższym poziomie przy niewygórowanych cenach biletów, a także za darmo, w formacie krótkich około godzinnych koncertów, które odbywają się na przestrzeni trzech dni od rana do wieczora na sześciu scenach równolegle.

Pierwsza edycja pierwowzoru Szalonych Dni Muzyki – La Folle Journée – odbyła się w Nantes w 1995 roku, ale idea festiwalu szybko przekroczyła granice Francji i na przestrzeni lat stał się on prawdziwie międzynarodowym muzycznym fenomenem.

 

Sprzedaż biletów
Bilety w cenach 25–35 zł dostępne w sprzedaży od 1 września (niedziela) o 10:00 – online na stronach szalonednimuzyki.pleventim.pl, a 1 września w godz. 10:00–18:00 także stacjonarnie w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Koncerty w przestrzeniach Namiotu na pl. Teatralnym i Kościoła Środowisk Twórczych są bezpłatne. Na wszystkie 15 odbywających się tam koncertów obowiązuje wstęp wolny w ramach limitu miejsc. Więcej informacji nt. artystów, programu i sprzedaży biletów na stronie szalonednimuzyki.pl, FacebookuInstagramie.

 

Pobierz materiały prasowe: 14. Szalone Dni Muzyki „Źródła” – „Daj się porwać żywiołowi dźwięku”