Wykonawcy
- Aleksandra Orłowska sopran
- Hubert Zapiór baryton
- Anna Marchwińska fortepian
- Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
- Marta Kluczyńska dyrygentka
Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Uwertura oraz duet Figara i Zuzanny Cinque… dieci… venti… trenta… (Pięć… dziesięć… dwadzieścia… trzydzieści…) z aktu I opery Wesele Figara K.492 [7’]
Aria Zuzanny Deh vieni, non tardar (Przyjdź, nie zwlekaj) z IV aktu opery Wesele Figara K.492 [4’]
Recytatyw i aria Hrabiego Hai già vinta la causa! – Vedrò mentre io sospiro (Już wygrałeś sprawę! – Czy podczas gdy wzdycham) z III aktu opery Wesele Figara K.492 [5’]
Uwertura do opery Don Giovanni K.527 [5’]
Duet Zerliny i Don Giovanniego Là ci darem la mano (Tam podamy sobie ręce) z I aktu opery Don Giovanni K.527 [4’]
Uwertura do opery Così fan tutte (Tak czynią wszystkie) K.588 [5’]
Aria koncertowa Rivolgete a lui lo sguardo (Zwróć na niego swój wzrok) K.584 (napisana pierwotnie dla postaci Guglielma do I aktu opery Così fan tutte K.588) [5’]
Recytatyw i aria koncertowa Ch’io mi scordi di te? – Non temer, amato bene (Czy cię zapomnę? – Nie martw się, mój miły) K.505 [10’]
Pas Seul, fragment z muzyki baletowej do opery Idomeneo K.367 [5’]
Opis koncertu
Mozart uwielbiał miłosne intrygi. Do swoich oper najczęściej wybierał libretta opisujące perypetie pięknych dam, panien i służek uwodzonych przez kawalerów o nie zawsze o czystych intencjach lub realizujących własne plany i ambicje. A nic tak nie rozwija romantycznej akcji, jak miłosna aria lub śpiew dwojga kochanków.
Otwierający Wesele Figara duet tryska szczerą radością – zakochanym bohaterom przygotowującym się do wspólnego życia nawet przez myśl nie przechodzi, co ich niedługo spotka. Sprawcą ich nieszczęść stanie się wkrótce równie wpływowy co zepsuty moralnie Hrabia, którego charakter znakomicie oddaje recytatyw i aria z II aktu. Podobnie niewinność i naiwność Zerliny kontrastuje z przebiegłością bezwstydnego amanta Don Giovanniego w ich wspólnym duecie Là ci darem la mano.
Ale czym byłaby miłosna intryga bez humoru – w operach Mozarta mamy go akurat pod dostatkiem. Muzyczny dowcip i lekkość przenikają szybkie części uwertur, a także – dla przykładu – koncertową arię Rivolgete a lui lo sguardo. Przeświadczony o swej wyjątkowości Guglielmo wyśpiewuje listę swych zalet. To niemożliwe więc, by ukochana mogła kiedykolwiek go zdradzić. Prawda?
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)