en / pl

KONCERT WYPRZEDANY! Sześć strun świata

koncert nr 38

Wykonawcy

Program

Johann Sebastian Bach I Preludium C-dur z I księgi Das Wohltemperierte Klavier BWV 846 (oprac. Raphaël Feuillâtre)
François Couperin Les Barricades mystérieuses (Tajemnicze barykady)z VI suity (ordre) z II ksiegi Pièces de clavecin (Utworów na klawesyn, oprac. Antoine Fougeray)
Jacques Duphly Médée (Medea) z III księgi Pièces de clavecin (oprac. Antoine Fougeray)
Miguel Llobet Solés Wariacje na temat Fernanda Sora (La Folia)
Isaac Albéniz Asturias z Suite espagnole (Suity hiszpańskiej) op. 47
Agustín Barrios Mangoré La Catedral (Katedra)
I. Preludio saudade
II. Andante religioso
III. Allegro solemne
Astor Piazzolla Adios Nonino (oprac. Cacho Tirao)

Opis koncertu

Recitale gitarowe mają specyficzny urok. Główne miejsce na estradzie zajmuje w nich nieduży, cichy instrument, na którym stosunkowo łatwo można nauczyć się grać – z pewnością każdy mógłby wziąć go do ręki i po chwili opanować podstawy. Nie każdy jednak potrafi wejść na taki poziom wirtuozerii i ekspresyjnego wyrafinowania, by za pomocą niepozornej gitary zahipnotyzować całą salę. Raphaël Feuillâtre potrafi, i to nie jedną – grywał bowiem w najznakomitszych filharmoniach świata, od Francji po Chiny, od Argentyny po USA.

W jego dłoniach instrument jest niczym kameleon, zmienia swoje oblicze, dostosowując się od rozmaitych stylów i rodzajów muzyki – nawet tej pisanej pierwotnie na klawesyn, fortepian czy podobny do akordeonu bandoneon. Gitarę usłyszymy więc w kanonicznym dziele barokowej polifonii (Bachowskim Preludium C-dur) i misternie tkanej miniaturze we francuskim style brisé (Les Barricades mystérieuses Couperina). Wydaje się jednak, że w jej naturze szczególnie leży granie muzyki słońca i rytmu, pełnych temperamentu i melancholii tańców: andaluzyjskiego flamenco (Asturias Albeniza) oraz argentyńskiego tanga (Adios Nonino Piazzolli).

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)