en / pl

Maciej Frąckiewicz

akordeon

fot. Bijun Wei

Zwycięzca jednego z najważniejszych konkursów akordeonowych na świecie – Certamen Internacional de Acordeón „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012), a także laureat Paszportu Polityki „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje współczesnego repertuaru. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” (2013). Artysta zdobył nagrody w wielu międzynarodowych konkursach akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii, m.in. nagrodę główną oraz nagrodę publiczności Deutscher Musikwettbewerb (Bonn, 2018), jak też Folkwang Preis (Essen, 2017), GWK-Förderpreise für Musik (Münster, 2015) oraz II nagrodę Internationaler Akkordeonwettbewerb (Klingenthal, 2008). Regularnie występuje jako solista z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in z Filharmonią Narodową, NOSPR, Philharmonisches Staatsorchester Mainz, Beethoven Orchester Bonn, Bochumer Symphoniker pod batutą m.in. takich dyrygentów jak Jacek Kaspszyk, José Maria Florêncio, Krzysztof Penderecki, Łukasz Borowicz, Rasmus Baumann, Bassem Akiki itd.

Występował na festiwalach w Polsce i za granicą, takich jak Warszawska Jesień, La Folle Journée, Festiwal Muzyki Polskiej (Kraków), Musica Polonica Nova (Wrocław), Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Neue Horizonten, Klangbrücke (Hanower), Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki (Odessa), Kontrasty (Lwów), Farinelli Festival di Musica Classica (Andria), Dni Krzysztofa Pendereckiego (Erywań), Auksodrone (Tychy), Musique au Leman (Thonon-les-Bains), Latvian New Music Days (Ryga), Folefest (Lizbona), Daegu International Contemporary Music Festival (Korea Płd.), Moskiewskiej Jesieni (Rosja), Niedersächsische Musiktage, Bach-Tage w Aschaffenburggu, Chapeau Classique w Münster, Ludwigsburgschlossfestspiele (Niemcy) oraz w ramach cyklu Cleveland Classical Guitar Society (USA). Regularnie odbywa tournée koncertowe po Chinach występując m.in w Tianjin Grand Theatre, Harbin Grand Opera, Forbidden City Concert Hall, gdzie otworzył cykl koncertów urodzinowych J. S. Bacha prezentując Wariacje Goldbergowskie.

Maciej Frąckiewicz ma w swoim dorobku ponad 100 prawykonań – większość tych utworów była także jemu dedykowana. W listopadzie 2016 nagrał Under the Sign of Scorpio Gubajduliny, a w styczniu 2018 wziął udział w prawykonaniu Koncertu akordeonowego Pendereckiego, który zarejestrował w grudniu 2018 pod batutą kompozytora z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, album otrzymał Fryderyka. Do tej pory nagrał 8 autorskich płyt (nominowane również do Opus Klassik), na ponad 10 płytach pojawił się go- ścinnie. Płyta z Reliefami Andrzej Krzanowskiego, której był pomysłodawcą, producentem wykonawczym oraz wykonawcą otrzymała Fryderyka 2023. Studiował w UMFC w Warszawie, ESCMUC w Barcelonie, HfM Detmold oraz FUdK w Essen. Od 2024 roku jest profesorem akordeonu na Hochschule für Musik w Norymberdze, od 2018 roku prowadzi również klasę akordeonu w Hochschule für Musik w Detmold oraz jest profesorem wizytującym na Uniwersytecie w Shenzhen w Chinach, regularnie też wykłada też w ramach kursów mistrzowskich w Europie i Azji.

rtysta gra na instrumencie Pigini Nova.