en / pl

Les Musiciens de Saint-Julien

zespół

fot. Jean-Baptiste-Millot

Nieustająco inspirowani artystyczną determinacją swojego założyciela, flecisty i niestrudzonego poszukiwacza nowych brzmień Françoisa Lazarevitcha, Les Musiciens de Saint-Julien od 2006 w nieskrępowany sposób poruszają się po ścieżkach muzyki barokowej, czerpiąc ze źródeł ustnych i pisanych. Zamiłowanie do repertuaru tradycyjnego wyraźnie widoczne od ich pierwszych projektów, ewoluowało z biegiem lat w stronę całej gamy elementów typowych dla muzyki dawnej i barokowej o podobnej kolorystyce, energii części tanecznych i wrażliwości poetyckiej. Les Musiciens de Saint-Julien ożywiają zapomniane źródła muzyczne, bazując jednocześnie na erudycji i intuicji, czerpiąc z tradycji ludowych wzbogaconych własną interpretacją, pełną pasji, wirtuozerii i dyscypliny. Klimat, który tworzą, przywodzi na myśl atmosferę panującą w warsztacie alchemika, jest wizytówką zespołu i wyraża jego kwintesencję jeszcze lepiej niż sama nazwa grupy, nawiązująca do smyczkowo-tanecznej kapeli. Wszystko jest tu wyjątkowe: kształt i elegancja linii melodycznych, swobodne falowanie fraz, bogactwo rzadkich dawnych instrumentów (takich jak flety i musette), werwa ożywiająca nawet najbardziej znane dzieła Bacha, Vivaldiego czy Purcella i naturalność ekspresji, która sprawia, że każda interpretacja brzmi świeżo, a jednocześnie znajomo. Dzięki licznym koncertom i trasom koncertowym we Francji, Europie i Ameryce oraz szesnastu płytom wydanym przez wytwórnię Alpha Classics, zespół ugruntował swoją pozycję na scenie francuskiej i międzynarodowej, zaskarbiając sobie przychylność publiczności oraz krytyków. Muzycy mają na koncie występy m.in. w Le Volcan-Scène nationale du Havre, gdzie zespół przebywa obecnie na rezydencji artystycznej, w Théâtre des Champs-Élysées i Salle Cortot (Paryż), w La Seine Musicale, w Théâtre de Caen, w Les Grands concerts à Lyon oraz na festiwalu Les Musicales de Normandie. Ostatnie nagrania zespołu dla Alpha Classics to Beauté barbare z dziełami Georga Philippa Telemanna inspirowanymi muzyką popularną Europy Wschodniej oraz The Queens Delight – obejmujące angielskie ballady, grounds i kontredanse XVII i XVIII wieku. Les Musiciens de Saint-Julien dotowani są przez francuskie Ministerstwo Kultury-Dyrekcję Regionalną do spraw Kultury w Regionie Normandii i otrzymują wsparcie od Regionu Normandii i miasta Hawr.

François Lazarevitch kierownictwo artystyczne

Odkrywanie muzyki dawnej i muzyki fletowej François Lazarevitch rozpoczynał u boku takich pionierów, jak Antoine Geoffroy-Dechaume, Barthold Kuijken i Pierre Séchet. Równolegle rozwijał także swoją pasję do fletu irlandzkiego, grając muzykę przekazaną mu ustnie przez artystami, którzy po dziś dzień kultywują stare lokalne tradycje. Te niezwykłe, inspirujące spotkania pomogły mu przetrzeć własny szlak, pełen odkryć i wyzwań, którym nadal odważnie kroczy. Nieustannie się rozwija, z równą wirtuozerią wykorzystując muzykę fletu i musette, a pastoralny tembr tych instrumentów stał się wizytówką zespołu Les Musiciens de Saint-Julien założonego przez artystę w 2006. Oprócz kierowania zespołem goszczącym obecnie na rezydencji artystycznej w Volcan-Scène nationale w Hawrze, François Lazarevitch występuje na francuskich i międzynarodowych scenach muzycznych. Ma na koncie kilkanaście płyt nagranych dla wytwórni Alpha Classics z nowatorskim repertuarem wysoko ocenianym przez krytyków. Ostatnia z nich, Beauté barbare, poświęcona polskiej muzyce G.P. Telemanna, jest owocem zainteresowania artysty muzyką Europy Wschodniej. Jego interpretacje koncertów Vivaldiego, sonat fletowych Bacha (okrzykniętych „szczytowym osiągnięciem w dyskografii [zespołu]” i uhonorowanych nagrodą Choc magazynu „Classica”) oraz sonat C.P.E. Bacha w duecie z Justinem Taylorem zaskakują, uwodzą elokwencją, inwencją oraz finezją frazowania i ornamentacji. François Lazarevitch pracuje obecnie nad repertuarem orkiestrowym i operowym. W 2023 z zespołem Les Musiciens de Saint-Julien wystąpił z sopranistką Julie Roset w projekcie Sweet bird z ariami operowymi i koncertami Händla, wykonał komplet koncertów fletowych Mozarta oraz An ode on the death of Mr Henry Purcell Johna Blowa. Artysta współpracuje m.in. z Les Arts Florissants, Les Talens Lyriques i La Fonte Musica oraz z tancerzami, choreografami, reżyserami scenicznymi i współczesnymi kompozytorami. W 2020 na jego zamówienie powstał projekt Trilogue, do którego utwory skomponowali Gérard Pesson, Philippe Hersant i Vincent Bouchot. Jako zapalony kolekcjoner instrumentów i badacz dawnych brzmień wydaje partytury zapomnianego repertuaru. Jest dyplomowanym nauczycielem muzyki dawnej i tradycyjnej, prowadzi Académie des Musiciens de Saint-Julien oraz uczy gry na barokowym flecie poprzecznym, flecie prostym i dworskich musette w Conservatoire de Versailles. Jest artystą stowarzyszonym w Conservatoire du Havre. Posiada francuskie odznaczenie Orderu Sztuki i Literatury.