en / pl

Dvořák? Naturalnie!

koncert nr 23

Wykonawcy

Program

Antonín Dvořák Klid (Cisza leśna) w wersji na wiolonczelę i orkiestrę B.182 [6’]
Antonín Dvořák IX Symfonia e-moll op. 95 Z Nowego Świata [40’]
I. Adagio – Allegro molto
II. Largo
III. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco

Opis koncertu

„Muzyka ludu jest niczym rzadki i piękny kwiat rosnący pośród zarastających chwastów. Tysiące ludzi go mija, a niektórzy depczą, dlatego jest szansa, że zginie, zanim jedna wyjątkowa istota dostrzeże go i wyniesie ponad wszystko inne” – pisał Antonín Dvořák. Kompozytor wiele czasu poświęcał studiowaniu folkloru różnych krajów, a podczas swych podróży nigdy nie rezygnował z okazji, by posłuchać miejscowych śpiewów, przygrywek i tańców. Zbierał je jak pamiątki – ślady po nich odnajdziemy w wielu jego utworach.

W podobny sposób powstała jedna z najsłynniejszych symfonii świata – IX Symfonia e-moll. Dvořák pisał ją między innymi pod wrażeniem rozległych krajobrazów amerykańskich prerii. W utworze, obok wpływów afroamerykańskich pieśni i indiańskich tańców, wyczuć można także inspiracje muzyką bliższą słowiańskim korzeniom kompozytora. Słowiańskość na plan pierwszy wychodzi z kolei w cyklu Tańców, gdzie sięga po ludowe rytmy węgierskiego furianta, ukraińskiej dumki, czeskiej polki lub polskich poloneza i mazurka, oraz w miniaturze Klid, która zdaje się wyrażać nostalgię za pięknem rodzimych stron.

– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)