pl / en

Koncert finałowy – koncert wyprzedany!

koncert nr 51

Wykonawcy

Program

Richard Strauss Wiegenlied (Kołysanka) ze zbioru 5 Pieśni op. 41 nr 1 TrV 195 w wersji na głos i orkiestrę [5’]
Richard Strauss Morgen! (Jutro!) ze zbioru 4 Pieśni op. 27 nr 4 TrV 170 w wersji na głos i orkiestrę [4’]
Hector Berlioz Les nuits d’été (Letnie noce) op. 7 na głos i orkiestrę (wybór) [13’]
I. Villanelle: Allegretto
II. Le spectre de la rose: Adagio un poco lento e dolce assai
VI. L’ile inconnue: Allegro spiritoso
Jean Sibelius Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 [35’]
I. Allegro moderato
II. Adagio di molto
III. Allegro, ma non tanto

Opis koncertu

Zdaje się, że zmysłowość języka francuskiego doskonale pasuje do ukazywania piękna i bogactwa nocy. Pieśni z cyklu Les nuits d’été Hectora Berlioza, mistrza orkiestracji, ale i muzyki wokalnej, stanowią na to doskonały dowód. Otwierająca cykl Villanelle mówi co prawda jeszcze o wiośnie, Duch róży to już jednak wspomnienie właśnie letniej nocy – odbywającego się wieczór wcześniej balu, na którym dziewczyna miała przy sukni przypięty tytułowy kwiat. Finałowa pieśń cyklu, Wyspa nieznana, to z kolei dialog żeglarza i kobiety. On pyta, dokąd ją zabrać – ona nie potrzebuje żadnego prawdziwego miejsca, nie zadowolą jej ani Bałtyk, ani Jawa, chce tylko dopłynąć na wyspę, gdzie czeka prawdziwa miłość.

Nie tylko język francuski może być tak subtelny i sensualny. Pieśni Richarda Straussa do słów niemieckich także należą do najbardziej tkliwych. Zarówno Wiegenlied, jak i Morgen! to pieśni wieczorne. Kołysanka układa do snu, przenosi w sferę spokojnych marzeń i wspomnień, Morgen! to miłosna pieśń nadziei.

Podobne uczucia – może nawet jeszcze silniejsze? – da się wyrazić nawet bez słów, jak w Koncercie skrzypcowym d-moll Sibeliusa, który jest nie tylko wirtuozowski, ale także głęboko emocjonalny.

Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”