Wykonawcy
- Valentine Michaud saksofon sopranowy
- Radosław Soroka klarnet
- Aleksander Romański klarnet
- Sinfonia Varsovia
- Młodzi Wykonawcy ze szkół muzycznych
- Julien Masmondet dyrygent
Program
Anders Hillborg Koncert klarnetowy Peacock Tales w wersji Millenium na saksofon sopranowy i orkiestrę [16’]
Georges Bizet I Symfonia C-dur [30’]
I. Allegro vivo
II. Adagio
III. Allegro vivace – Trio
IV. Allegro vivace
Opis koncertu
Klasycyzm, jak sama nazwa wskazuje, wykształcił najwięcej tradycyjnych form i gatunków muzyki klasycznej. Po jego szlachetne wzorce czteroczęściowej symfonii i trzyczęściowego koncertu instrumentalnego sięgali kompozytorzy wszystkich późniejszych epok – niektórzy tylko po to, by im zaprzeczyć. Sztuka bowiem nie znosi schematów, a prawdziwy artyzm leży w umiejętnym łączeniu tego, co znane, z tym, co nowe i odkrywcze.
Tak więc zamknięte w jednym ogniwie Peacock Tales Andreasa Hillborga to nie tylko wirtuozowski koncert klarnetowy, ale też muzyczny obraz i opowieść. Istotą klasycznego gatunku jest współzawodnictwo. Tutaj solista prowadzi narrację, wchodząc jednocześnie w dialogi z orkiestrą, która dopowiada nastrój i dodaje historii rumieńców. A jest to historia pełna ptasich odgłosów, liryzmu, marszowego rytmu i groteski. Z kolei I Symfonii Georges’a Bizeta nie powstydziłby się z pewnością sam Mozart, gdyby tylko tworzył w romantyzmie. Bizet nasycił tradycyjny układ młodzieńczą energią, bowiem dzieło to pisał mając zaledwie 17 lat! Już wówczas dała o sobie znać inwencja melodyczna mistrza operowych arii – szczególnie w tematach drugiej i trzeciej części utworu.
– Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)