en / pl

Koncert inauguracyjny – bilety wyprzedane!

koncert nr 1

Wykonawcy

Program

Koncert Jankiela [8’]
Felix Mendelssohn-Bartholdy Uwertura Hebrydy op. 26 [10’]
Robert Schumann Koncert fortepianowy a-moll op. 54 [31’]
I. Allegro affettuoso
II. Intermezzo. Andantino grazioso
III. Allegro vivace
Gustav Mahler
Poemat symfoniczny Totenfeier [20’]

Opis koncertu

BILETY WYPRZEDANE

Romantycy wierzyli, że muzyka ma moc: przenosi nas w inne czasy i miejsca, wyraża i wzbudza emocje, tworzy wspólnotę słuchaczy. Koncert Jankiela z XII Księgi Pana Tadeusza Adama Mickiewicza obrazuje tę wiarę, gdy wykonawca swoją grą maluje chwałę przeszłości i nadzieję na przyszłość.

Według romantyków – słowo, muzyka i obraz wspierają się. Wyrazem tego przekonania stał się rozkwit muzyki programowej – takiej, która „opowiada” lub „przedstawia” pozamuzyczne treści, sugerowane tytułem czy nawet dołączonym do utworu tekstem. Uwertura koncertowa Hebrydy Mendelssohna-Bartholdy’ego przeniesie nas na szkockie wyspy i w mityczne czasy. Kompozytor określał ją też mianem Grota Fingala, odwołując się do sugestywnych obrazów Pieśni Osjana, syna Fingala Jamesa Macphersona. Gustav Mahler w poemacie Totenfeier (Święto zmarłych, który później stał się pierwszą częścią II Symfonii) dał z kolei wyraz fascynacji Dziadami, cz. IV Mickiewicza.

Muzyka ma jednak siłę zawsze, nie tylko gdy niesie opowieść – także jako sztuka absolutna, na przykład w solowym koncercie instrumentalnym (tutaj Roberta Schumanna), choćby dzięki wspaniałym wykonawcom, których – jak Mickiewiczowskiego Jankiela – cechują „biegłość, gust i talent”.

– Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”