pl / en

Koncert inauguracyjny – koncert wyprzedany!

koncert nr 3

Wykonawcy

Program

Wolfgang Amadeus Mozart Aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet KV 620 [2’]
Antonín Dvořák Aria Měsíčku na nebi hlubokém (O, księżycu, wysoko na niebie) z opery Rusałka op. 114 [6’]
Manuel de Falla Noce w ogrodach Hiszpanii [23’]
I. En el Generalife (W Generalife)
II. Danza lejana (Daleki taniec)
III. En los jardines de la Sierra de Córdoba (W ogrodach Sierra de Cordoba)
Hector Berlioz Sabat czarownic (cz. V) z Symfonii fantastycznej op. 14 [10’]

Opis koncertu

Pod osłoną nocy można więcej. Czy sabat czarownic mógłby się odbyć w świetle dnia? W ostatniej części Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza na pewno panują ciemności, pokazują to już złowróżbne wiolonczele z kontrabasami na początku tego ogniwa, a później słynny cytat z pogrzebowej sekwencji Dies irae, wprowadzony mrocznymi barwami fagotów i tub, na których tle jasno wybijają się dzwony. Czy w zlocie czarownic wzięłaby udział Mozartowska Królowa Nocy? Czemu nie. Gotujące się w jej sercu pragnienie piekielnej zemsty na czarodzieju Sarastrze doskonale współgra z przerażającym tańcem, którym oddają się Berliozowskie wiedźmy.

Ale noc daje też schronienie mniej groźnym stworzeniom. Rusałka Dvořáka tylko wtedy może się wyżalić i z niespotykaną tkliwością wypowiedzieć swoje uczucia do Księcia. Czy to harfa odmalowuje tu jasne światło wszystkowidzącego księżyca? A co taki księżyc zobaczyłby, gdyby znalazł się nad ogrodami Hiszpanii? De Falla podpowiedziałby mu pewnie, że tętni w nich życie: kochankowie umawiają się na schadzki, odbywają się szalone i zmysłowe tańce, którym kres przyniesie dopiero świt.

Dominika Micał, „Ruch Muzyczny”